Pawilon wystawienniczy Państwowego Liceum Plastycznego im. Erica Mendelsohna w Olsztynie.
Pawilon powstał jako uliczna galeria sztuki- otwarta, dostępna, wchodząca swoimi zasobami w przestrzeń miejską Olsztyna.
- Klient: Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Erica Mendelsohna w Olsztynie.
- Czas ukończenia: 2018
- Typ projektu: Budynek użyteczności publicznej
- Architekci: Architekci Gadomscy
Pawilon wystawienniczy Państwowego Liceum Plastycznego im. Erica Mendelsohna w Olsztynie.
Pawilon powstał jako uliczna galeria sztuki- otwarta, dostępna, wchodząca swoimi zasobami w przestrzeń miejską Olsztyna.
Galeria Sztuki jako obiekt architektury to trudne wyzwanie. Dylematy w takich wypadkach zawsze są podobne- czy oprawa architektoniczna ma prawo przykuwać uwagę odbiorcy nakierowanego na prezentowane eksponaty? Czy istnieje pojęcie architektury estetycznie „neutralnej”? Jak zaprojektować przestrzeń uniwersalną, zdolną do eksponowania wystaw o zmieniającej się tematyce i różnych koncepcjach wystawienniczych? Praca konkursowa przygotowana przez pracownię Architekci-Gadomscy próbuje znaleźć odpowiedzi na te pytania przy okazji projektu pawilonu wystawienniczego PLP w Olsztynie.
Państwowe Liceum Plastyczne im. Erica Mendelsohna w Olsztynie działa w obecnej lokalizacji od 1989 r. Zajęcia praktyczne prowadzone na kierunkach malarstwo, grafika i rzeźba owocują pracami, które dotychczas nie opuszczały murów szkoły i były znane wyłącznie gronu pedagogicznemu. A 30- letnia historia liceum, powstałego jako placówka Ministerstwa Kultury, pokazujeże warto zgromadzone zasoby upublicznić, gdyż bez Odbiorcy nie ma Sztuki. Stąd decyzja o budowie nowego pawilonu wystawienniczego, podjęta przez kierownictwo PLP w grudniu 2017. W swoim podstawowym wymiarze pawilon ma być przestrzenią nakierowaną na ekspozycję prac uczniowskich zarówno w klasycznym scenariuszu wystawy w zamkniętej przestrzeni galerii sztuki ale także nastawiona na wejście w przestrzeń publiczną ścisłego śródmieścia Olsztyna w formie otwartej galerii miejskiej. Zaprojektowany pawilon, zlokalizowany u zbiegu ulic Partyzantów i Lanca, pełni także rolę wielofunkcyjnej przestrzeni edukacyjnej, warsztatowej i konferencyjnej. Amfiteatralny zewnętrzny Ogród Sztuk pełni rolę zewnętrznej galerii rzeźby wielkogabarytowej. Wstęgowe przeszklenia łączą wewnętrzną przestrzeń galerii z zewnętrzną przestrzenią przestrzeni ulicy, starając się poprzez zastosowanie zewnętrznego rastra optycznego nałożonego na klasyczną fasadę szklaną pokonać generowaną także przez szkło granicę. Ten architektoniczny zabieg, choć z pozoru ryzykowny i nielogiczny zdał praktyczny egzamin. Zgodnie z zamierzeniem autorów ta podwójna struktura elewacji, skupiająca uwagę odbiorcy na zewnętrznym ruszcie elewacyjnym, pozwoliła oderwać jego uwagę od dużej płaszczyzny płaskiego przeszklenia, która tylko w narracji słownej nie tworzy granicy, w praktyce zaś może być barierą zupełnie podobną do betonowej ściany, szczególnie w przy braku źródeł wewnętrznego światła. Efekt realizacyjny w pełni potwierdził te przyjęte przez architektów założenia.